4 May 2015

GANTUNG -- NADIA KHAN : BUKU FIXI

HELLOOO ! HELLOOO ! HAI !!
Selamat menikmati hidup ye kawan . Aku tahu hidup ni susah , tak mudah macam makan kacang . Even makan kacang pon susah jugak , kene kopek kulit dulu . Lepas kopek baru boleh makan . Dah makan , serpihan kacang yang keras masuk kerongkong tekak kau . Kau tercekik dan mati . Mati dan jadi hantu . Jadi hanti mengacau orang . Hidup tak semudah yang kau sangkakan , kawan .

Back to the topic .
Aku nak kongsi cerita . Oh tidak . Ia lebih kepada pandangan , kritikan dan cacian . Its about a book . One book yang aku baca tempoh hari . Aku gemar buku fixi . sebab dulu aku selalu layan novel cinta yang cerita dia clishe cangattttt .. Jadi mual !

GANTUNG yang ditulis oleh NADIA KHAN . Buku yang beliau tulis best best semua kot . Satu lagi KELABU . It was my first fixi book.

Okay , gantung . If you here about word ‘GANTUNG’ , mesti dalam otak kau dah set manusia yang mati bunuh diri yang tergantung . YE ! betul la tuh .. 

“Musketeer code --- no all for one , just one for all . “
Gibbs , Ray , KJ dan Troll --- Sekumpulan pelajar lelaki paling popular dan paling akrab di sebuah sekolah asrama elit . Mereka berempat mencipta Musketeer code : peraturan yang tidak membenarkan sesiapa antara mereka mempunyai steady girlfriend , tetapi sebarang skandal amat dialu-alukan untuk dikongsi oleh semua .
Sehinggalah peraturan itu dilanggar … dan seorang awek psiko mencetuskan tragedi yang bakal menghantui hidup mereka semua . Kemudian…




 Okay , aku pun mulakan pembacaan aku . Bismillah .
Pada mulanya , it was a simple story and cool , dude . Well , biasalah sekumpulan remaja lelaki. Nakal , hensem . Suka kacau orang , bercinta . Benda normal ajee kot . Tapi bodoh gila perangai diorang , kongsi awek dengan ramai-ramai orang . I mean , 4 orang . Su*k !
Aku terus baca , baca dan  baca . Dan sampai satu tahap bila mana pembacaaan tu tinggal separuh , aku jadi pening-pening lalat sedikit . Aik , kenape macam ni ? Aik , kenape jadi macam tu ? Aik , sape ni ? Dia ni sape ? Ape kaitan diorang dengan budak nakal 4 orang ni ?
Part yang aku pening – pening tu lah banyak adegan seram sikit . Sikit ar , kalau korang jenis berani , mungkin tak rasa seram tu . MUNGKIN . Bila ada twist story cenggitu , aku stop baca . Aku fikir balik “ Mana silap aku ? Cerita mana yang aku terlepas ni ?” . Aku fikir lagi sampai buntu lepas tu aku sambung jugak baca lagi .

Then .. Bila dah habis baca . “ Ohhhhhhhh “  “ Laaaaaa , gini ghupenyaa “
Kesimpulanya , cerita dia biasa dan cerita ni sepatutnya jadi ‘simple’ tapi sebab ada twist story pada pertengahan cerita tu jadi a bit curious about what will happen next . Disebabkan ada twist story tu lah yang menjadikan buku ini best . YES , it’s a story about a girl yang direject cintanya lalu mengantung diri sendiri . Dia yang bodoh .

BRAVO NADIA KHAN .  I give you three over five .

Aku rasa berminat nak menulis buku sendiri , boleh yer kalau aku mulakan  ? “

No comments :

Post a Comment

Dearest Handsome and Gorgeous reader , please drop your comment below .
wachaaaa !